Lesmethode
Het Akwaak lesplan
Om de kwaliteit van de zwemlessen in alle vestigingen van Akwaak Zwemscholen te garanderen, is in samenwerking met de brancheorganisatie NPZ l NRZ het Akwaak lesplan ontwikkeld. Hierdoor worden de zwemlessen op een uniforme en herkenbare wijze aangeboden. Een voor de kinderen heel belangrijk onderdeel van het lesplan is het beloningssysteem: de Kwaakie-puzzel. Tijdens het leertraject worden er puzzelstukjes verdient die uiteindelijk resulteren in een complete Kwaakie-puzzel met kroontje en wel.
Om de kwaliteit van de zwemlessen in alle vestigingen van Akwaak Zwemscholen te garanderen, is in samenwerking met de brancheorganisatie NPZ l NRZ het Akwaak lesplan ontwikkeld. Hierdoor worden de zwemlessen op een uniforme en herkenbare wijze aangeboden. Een voor de kinderen heel belangrijk onderdeel van het lesplan is het beloningssysteem: de Kwaakie-puzzel. Tijdens het leertraject worden er puzzelstukjes verdient die uiteindelijk resulteren in een complete Kwaakie-puzzel met kroontje en wel.
Kindvriendelijkheid centraal
Bij de lessen staat ten allen tijde de kindvriendelijkheid centraal. “Inleven in het kind” en “het benaderen op niveau” zijn hierbij sleutelwoorden. De nadruk ligt met name op het geven van vertrouwen aan de kinderen. Prestaties zijn in eerste instantie van ondergeschikt belang; die volgen vanzelf. Verder wordt er bij het lesgeven rekening gehouden met de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Gezien het kleinschalige karakter van Akwaak Zwemscholen is, indien nodig, hier ten allen tijde invulling aan te geven: naast de aandacht die er gezien de kleine groepsgrootte sowieso altijd is, kan gedacht worden aan het geven van (individueel) bijles en het eenvoudig wijzigen van de samenstelling van lesgroepen.
Bij de lessen staat ten allen tijde de kindvriendelijkheid centraal. “Inleven in het kind” en “het benaderen op niveau” zijn hierbij sleutelwoorden. De nadruk ligt met name op het geven van vertrouwen aan de kinderen. Prestaties zijn in eerste instantie van ondergeschikt belang; die volgen vanzelf. Verder wordt er bij het lesgeven rekening gehouden met de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Gezien het kleinschalige karakter van Akwaak Zwemscholen is, indien nodig, hier ten allen tijde invulling aan te geven: naast de aandacht die er gezien de kleine groepsgrootte sowieso altijd is, kan gedacht worden aan het geven van (individueel) bijles en het eenvoudig wijzigen van de samenstelling van lesgroepen.
Stimulering door ouders
Wij willen graag dat de kinderen de zwemopleiding leuk vinden en er later met plezier aan terug denken. Er wordt dus niet prestatiegericht lesgegeven en er is geen sprake van een zichtbare diplomadruk. Een positieve benadering waarbij niet de fouten maar de successen worden benadrukt, vloeit hier uit voort.
Wij willen graag dat de kinderen de zwemopleiding leuk vinden en er later met plezier aan terug denken. Er wordt dus niet prestatiegericht lesgegeven en er is geen sprake van een zichtbare diplomadruk. Een positieve benadering waarbij niet de fouten maar de successen worden benadrukt, vloeit hier uit voort.
Om deze methodiek tijdens de lessen te kunnen hanteren, zal er ook buiten de lessen om op deze manier over de zwemlessen gesproken moeten worden. Het wordt dus ook van de ouders verwacht om de kinderen niet onder druk te zetten. Dit zal alleen maar een negatief effect hebben en wordt tijdens de lessen gelijk opgemerkt.
Kortom
De zwemlessen bij Akwaak Zwemscholen kenmerken zich door:
Kortom
De zwemlessen bij Akwaak Zwemscholen kenmerken zich door:
- Kleine groepen
- Inleven in het kind
- Benaderen op niveau
- Geen prestatiedruk
- Positieve en individuele benadering